Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Smörgåstårta - en av mina bästa!

Kategori: Recept

Är det något jag gillar så är det hemmagjord smörgåstårta. Jag gör den helst själv för då tycker jag att den är allra bäst. Även om man idag ofta kan välja vad man vill ha för nåt i mellanläggen om man köper så tycker jag att den egna är bättre än köpt. Alltid! Och att lägg otäck konserverad frukt i smörgåstårtan är det värsta jag vet. Gör man sin egen får man precis det man vill. 

Idag hade mamma och jag lite kalajs, hon fyllde år igår och jag fyller senare i veckan. Så väldigt smidigt när man kan slå ihop & kalasa tillsammans!
När man ändå slår ihop kan man ju slå på lite större också så vi passade på att bjussa på just smörgåstårta. 

Inte bara snygg utan väldigt god också!

Såhär gör jag min:


Dag 1
Blanda creme fraiche och majonäs, vi gjorde på 12 dl creme fraiche och 3 dl majonäs men det beror ju på hur stor tårta man tänkt göra. Regeln jag använder är iaf 1/4 majonäs och 3/4 creme fraiche. 
Ta bort en tredjedel, använd en tredjedel till lager nr ett och den sista tredjedelen till lager nummer två.

I första lagret använder jag alltid tärnad ost (oftast Grevé) och rökt tärnad bog. 250-300 gram av varke brukar va lagom när jag gör och de tårtorna räcker till 12 matglada människor. Blanda med creme fraiche/majonäs blandningen och smaka av med salt och grovmalen svartpeppar.

I andra lagret har jag hackade räkor, 350 gram, eventuellt en finhackad rödlök (det hade vi inte just idag), 6 hackade ägg och ca 2 msk hackad dill. Blanda med creme fraiche/majonäsen. Smaka av med salt och grovmalen svartpeppar.

Lägg ut formfranska på en bricka eller skärbräda (jag använder alltid skärbräda för då slipper man kanterna som kan ställa till det när man ska skära om man använder en bricka) och bred ut ost- & bogblandningen. Lägg ut formfranska ovanpå och bre ut räk- & äggblandningen. På med ett lager formfranska till och ta fram den tredjedelen av creme fraiche/majonäsblandningen du ställde undan. Smaka av med salt & grovmalen svartpeppar och bre sen ut på toppen och eventuellt sidorna. 
Ställ kallt över natten.

Dag två:
Dekorera tårtan med vad du önskar. Jag brukar ha isbergssallad i botten och bladen lägger jag så de täcker kanterna också så slipper man se dem. Sen är det bara att gå loss med skinka, ost, räkor, gurka, cocktailtomater, apelsin, citron, physalis, vindruvor, jordgubbar och vad man mer önskar.  Till sist några dillkvistar på toppen som pricken över i.

Ät snart för det kan va svårt att få plats med den färdigdekorerade tårtan i kylen om man inte har någon annan möjlighet till sval förvaring. 
Så väldigt gott! Och nästan ännu bättre blir den till dagen efter (om det blir något över) som frukost (!!!) eller till lunch. 
Mums fillibums! 

Dagens tårta uppskattades och vi hade en trevlig stund. Nu ska jag njuta de sista dagarna som 34 och sen glädjas över mina 35 år. Jag hoppas veckan bjuder på lika fantastiskt väder som helgen gjort, 15,4 grader var toppnoteringen här idag & solen har strålat från en härligt blå himmel. 

Hoppas ni haft en skön helg också! 

Kommentera inlägget här: