Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Sommarens bästa jordgubbstårta

Kategori: Fika & Efterrätt, Recept

Jag älskar jordgubbstårta! 

Å jag älskar att baka just jordgubbstårta.

Man kan variera i oändlighet med olika fyllningar, bottnar & dekorera precis som man vill. 
Jag har provat klassikern vaniljkräm lemoncurd, vaniljgrädde, chokladkräm och några till. Den här är dock min favorit, fylld med härlig kräm på vit choklad & philadelphiaost. Det gäller att åka å handla direkt om den ska bli klar till midsommar! 

Vit chokladkräm: 
(görs på kvällen 2 dagar innan eller på morgonen dagen innan tårtan ska serveras)

200 gram vit choklad
200 gram Philadelphia ost
1,5 dl grädde

Smält chokladen och häll i osten. Rör till en jämn smet. Vispa grädden lätt och blanda alltihop. Rör tills smeten är helt slät. Ställ i kylen minst 5 timmar så den får vila riktigt. 

Bottnar:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl (byt mot potatismjöl om du vill ha den glutenfri)
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Sikta i mjölet & bakpulvret. Blanda med slickepott. Mjöla en springform  (24 cm i diameter) och häll i smeten. Grädda ca 30 minuter mitt i ugnen på 175 grader. Kakan ska vara helt torr i mitten. 

Till andra lagret fyllning behöver du ca 1,5 liter mosade jordgubbar. En gaffel funkar fint till att mosa dem.

Jag lägger alltid ihop tårtan dagen innan servering. Dela botten i tre delar. Bred ut den vita chokladkrämen på första lagret. Lägg på mittenbottnen och fyll nästa lager med rikligt med mosade jordgubbar.

Dekoration: (görs samma dag som servering) 
ca 4 dl ganska hårt vispad grädde
1,5 liter jordgubbar  (eller mer, det kan inte bli för mycket jordgubbar!)

Bred ut grädden över tårtan & dekorera efter tycke och smak med gubbarna och ev en sprits till grädden.

Ät och njut av en galet god sommartårta!

Kommentera inlägget här: