Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Lättgjord bärtårta

Kategori: Fika & Efterrätt, Recept

Det är fullt med härliga blåbär i skogen nu! Franz & jag tog en tur häromdagen för att plocka en del.

I lördags när vi skulle ha lite kalasigheter var det läge för den här lättgjorda & fantastiskt goda tårtan med blåbär.


Det går alldeles utmärkt att göra den med jordgubbar, hallon, smultron eller vad man själv tycker om att ha i istället för just blåbär. Nu är det dock högsäsong för mumsiga & nyttiga blåa bär så denna gången valde jag att fylla, förgylla tårtan med just det. 

Till bottnen behöver du:
6 äggvitor
4 dl strösocker
1 dl marsanpulver  (den kallrörda varianten)

Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda i socker & marsanpulver.
Smörj ett bakplåtspapper och stjälp upp smeten där. Bre ut och grädda 20 minuter mitt i ugnen på 175 grader.
Vänd upp bottnen på ett nytt bakplåtspapper och ta bort det gamla. Låt svalna.

Fyllning:
Bär efter smak & tycke! Jag valde ca 4 dl blåbär denna gången. 
4 dl vispad grädde. 

Lägg fyllningen på bottnen, rulla ihop. 

Garnering:
Smält choklad, jag tog mörk denna gången men ljus eller vit funkar minst lika bra! Ca 100 gram. 
2 dl bär.

Garnera och ät direkt! 

En lätt och riktigt god tårta som kan varieras i oändlighet beroende på vad man väljer för fyllning.

Kommentera inlägget här: