Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Kladdkaka med jordgubbar & vanilj

Kategori: Fika & Efterrätt, Recept

Om man som jag älskar jordgubbar behöver man ibland fylla på receptbanken med nytt för att variera sig lite. 

Så, jag Googlade (vad gjorde man innan Google liksom?!) & hittade ett recept hos Cakebymary. 

Jag minskade möngden socker lite & tyckte dock smeten blev alldeles för lös så jag ökade på mängden marsanpulver istället. Den blev perfekt! Kladdig men inte för kladdig. 


Tips till er som vill testa något nytt!

Med mina ändring blev receptet såhär:

1 liter jordgubbar, snoppade och delade på mitten. 
150 gram smör
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
2 dl marsanpulver (den som rörs i kall mjölk)
3 ägg

Sätt ugnen på 200 grader.
Ta 2 msk av sockret och höll över jordgubbarna, låt stå så medans du gör resten av kakan. 
Blanda de torra ingredienserna. Smält smöret. Knäck äggen i den torra blandningen och rör ihop. Häll i smöret och rör till en jämn smet. Blanda sist i jordgubbarna försiktigt så gubbarna inte går sönder mer. 
Häll i en springform (jag smörjde inte min) och grädda mitt i ugnen i 20 minuter. Jag ökade på med 5 minuter mot orginalreceptet men olika ugnar kräver olika tid. Jag körde dock inte på varmluft.  
Servera med några jordgubbar på toppen, lite pudrat florsocker och en klick grädde! Glass funkar säkert också hur bra som helst! 

Kommentera inlägget här: