Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Vit chokladmousse med hallonsås

Kategori: Fika & Efterrätt, Recept

 
Till nyårsfirandet gjorde vi en chokladmousse på vit choklad.
Den kommer vi definitivt göra igen, riktigt gott.
Jag gjorde dessutom en hallonsås som blev pricken över i. Gott och enkelt, som vanligt!
Jag hittade receptet här men gjorde några ändringar så mitt recept blev såhär:
 
200 gram vit choklad
3 dl grädde
1,5 dl arla kvarg
1 helt ägg och en extra gula
 
Smält chokladen i vattenbad. Vispa grädden.
Vispa äggen luftiga. Vänd ner den smälta chokladen i äggvispet & blanda i kvargen.
Vänd ner den vispade grädden och rör till en jämn mousse.
Häll upp i glas och låt stå ca en timme i kylen.
 
Hallonsåsen gjorde jag tidigare på dagen så den fick gotta till sig ordentligt.
150 gram färska hallon (funkar säkert alldeles utmärkt med frysta också).
15 myntablad
1 msk vaniljsocker
 
Mixa med stavmixer - klart!
 
Toppa moussen precis innan servering med hallonsåsen och ett myntablad.
 
Enligt orginalreceptet ska det räcka till 8 personer. Snålt tycker jag, mitt blev rejäla portioner till fyra personer men skulle säkert funka till sex personer också. Jag tycker inte om när efterrätten (eller mat överhuvudtaget) är snålt tilltagen.
 

KOMMENTARER:

  • Linda säger:
    2017-01-04 | 11:01:34

    Tusen tack för smaskigt recept på moussen! Ska definitivt testas i helgen! <3

    Svar: Ja gör det! Riktigt gott! Kram ❤
    Micha

Kommentera inlägget här: