Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Vad vill jag bli när jag blir stor?

Kategori: Tankar, Vardagen

Här sitter jag med mitt kaffe. Det är faktiskt varmt fortfarande. W äter mellanmål. Banan. Och rån. Vi är storförbrukare av smörgåsrån.

Det kom lite snö i morse. Precis när den gamla hade försvunnit. Men den nya är på väg bort nu också.  Blött och blåsigt är det ute. Vi ska snart ge oss ut på den dagliga promenaden. Ska bara fika färdigt först.

Tankarna snurrar på vad jag vill bli när jag blir stor. Å när är man stor. Snart 35 år men jag känner mig inte stor. När jag var barn var de som var 35 skitgamla. Men det är inte jag. Tiderna ändras. Eller är det bara så att vi inte ändras så mycket med tiden. 
En omorganisering på jobbet gör att min nuvarande tjänst inte kommer finnas kvar. Vi är ganska många som berörs av förändringen. Nya tjänster kommer och förmodligen kommer de flesta av de som söker få någon av dem. Om jag söker. Det kanske är dags att efter 15 år göra något annat. 15 år på samma företag innan man fyllt 35 är nog inte helt vanligt idag. Men vad vill jag bli när jag blir stor.
När jag var liten ville jag bli stridspilot. Å det hade ju vart bra. Då hade jag snart vart pensionär. Eller stans första ridande polis. Å det är ju inte för sent än. Även om det kanske inte känns lika aktuellt just nu.
Är jobbet bara ett jobb eller är jobbet något man ska leva för? Å vad vill jag jobba med. Eller vill jag fortsätta gå till samma arbetsplats i kanske 15 år till? Till de fantastiska kollegorna som gjort de där dagarna när jobbet inte känts så kul (som alla jobb gör ibland) till bra dagar ändå.
Jag vet inte än. Vi får se.

Vad vill du bli när du blir stor? 

KOMMENTARER:

  • Vincent säger:
    2017-02-22 | 23:28:37
    Bloggadress: http://vadvillvincent.blogg.se

    Vet inte varför men känns lite skönt att nån som är 10 år äldre känner likadant.

    Svar: Så kände jag också när någon som är nästan 10 år äldre än mig bekräftade känslan!
    Micha

  • Elisabeth säger:
    2017-02-23 | 17:13:49

    Jag är ju tio år äldre och har samma funderingar just nu. Men man är väl aldrig för gammal för något nytt :)

    Svar: Jasså, trött på det nuvarande? Nä nåt nytt blir man aldrig för gammal för! ❤
    Micha

  • Nina säger:
    2017-02-24 | 19:04:29

    Ja eftersom jag inte har något jobb att gå tillbaka till så har jag med börjar fundera på vad jag ska bli när jag blir stor.... Och har lite planer på att plugga ekonomi på distans. Ska kolla upp det och se vad/hur jag kan göra i höst.

    Svar: Jasså, har du inte? Trist men faktum är att är det nån gång man kan byta och ändå känna att det känns bra är det efter en f-ledighet. Man har ju liksom fått lite perspektiv på sker och inkomsten kan ju typ bara bli högre. Hoppas du hittar nåt du vill göra!
    Micha

  • Nina säger:
    2017-02-24 | 22:17:50

    Nej, jag var bara konsult, så när Lykke kom så avslutades min anställning. Härliga konsult-branschen :( men det var nog lika bra det, jag kom ingen vart på t2 ändå. Martin har lovat att hjälpa mig om jag vill plugga något, och ekonomimänniskor söks det alltid efter:)

Kommentera inlägget här: