Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Pannacotta med Ahlgrens bilar

Kategori: Fika & Efterrätt, Recept

Plättlätt och gott, precis så som jag vill ha det.
På namngivningen ville jag ha lite alternativ som efterrätt. Till L´s namngivning gjorde jag mintpannacotta så en pannacotta skulle det bli.
Efter lite funderande och tips från min fina vän Lisa blev det en pannacotta med Ahlgrens bilar. Jag googlade receptet och provgjorde ett par stycken nån vecka innan men tyckte att de blev lite "stabbiga" & tjocka i konsistensen. Till själva namngivningen drog jag därför ner antalet bilar lite grann. Då blev de precis sådär lena och goda som man vill ha en pannacotta.
 
25 bilar/ dl grädde.
Dela upp bilarna efter färg.
Bestäm i vilken ordning du vill ha färgerna och börja med (trumvirvel) den ena! Jag började med rosa, tog sen vit och sist de gröna.
Ta grädde efter hur mycket du vill göra. Jag gjorde på 8 dl grädde/färg och det räckte till 50 stycken små godingar.
Men säg att du ska göra till 4 personer som enda efterrätt så räkna 1 dl/färg. Så 1 dl grädde och 25 rosa ahlgrensbilar. Smält i en gryta på ganska svag värme och höll upp i glas. Låt svalna så den sätter sig. Ta sen nästa färg, 25 bilar och 1 dl grädde och gör om processen. Och till sist den sista färgen. Dekorera med en bil på toppen. En kul och väldigt enkel efterrätt som passar alla som gillar Ahlgrens bilar (&vem för inte det?!).
 
 
Kommentera inlägget här: