Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

När liten kom till världen

Kategori: Gravid, Lille L

Så gjorde Filuren entré, lite för tidigt men så efterlängtad!

Klockan 02.52 den 21 juni föddes vår son efter några tuffa dagar över midsommar med försök till igångsättning.

En snabb sammanfattning av vad som hänt kommer här, den långa versionen kan jag bjuda på vid ett senare tillfälle! 

Vi var på MVC i tisdags (16/6) å SF-måttet hade inte ökat på 3 ggr där så då är rutin ett ultraljud. Vi gjorde ett extra ul i onsdags. Det visade på allt bra men att det var lite för lite fostervatten nu, innan har jag ju haft mycket vatten. Så det blev en snabb koll på förlossningen direkt efter ul & då bestämde man att sätta igång som i torsdags morse. Vi packade ihop oss & var på plats vid kl 8.00 den 18/6.

Igångsättningen gick trögt & det blev en minst sagt annorlunda midsommar för oss i år. Sista chansen var i lördags kväll å då kom det igång. Sen var väl både jag  å liten trötta efter 3 dagar med värkar till å från. Särskilt liten eftersom vattnet normalt tar en del av värkarna från barnet men här fanns ju inte så mycket vatten som kunde ta dem åt honom. 

Så när de undersökte mig på natten efter att det var svårt att få en bra CTG kurva insåg de när de satte elektrod på litens huvud att hans puls gått ner. Då blev det ilfart till op och urakut snitt, det mest akuta man kan få tydligen. 8 minuter från att beslutet om snitt togs var han ute. Jag sov gott medans han plockades ut & Jocke fick det första skälvande timmarna ensam med honom. 

Sen har allt gått bra även om det såklart inte blev någon drömförlossning så känns det skönt att han är ute! Personalen här är alldeles fantastisk & de är alla värda en guldstjärna, utom en tant som jag helst aldrig mer vill se men det är en annan historia. 

Nu ska vi njuta vidare av vårt än så länge namnlösa lilla mirakel. För liten kan man absolut säga att han är. Blott 47 cm lång och 2694 gram. Men ack så fin & jag är säker på att han växer till sig!

 
Kommentera inlägget här: