Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Baka bagels

Kategori: Bröd, Recept

Idag gav jag mig på ett bak som jag funderat på ett tag men som har känts lite för avancerat - BAGELS!

Inte för att det är något speciellt, så här i efterhand förstår jag inte varför jag inte gjort det tidigare. Det enda som gör att det avviker lite är att man ska koka baglarna innan de går in i ugnen. Lätt värt att prova för er som gillar bagels. Det var första men definitivt inte sista gången jag bakade dem! Det är lätt men tar lite tid iom all jäsning.

 

Såhär gjorde jag mina 12 bagels!

25 gram jäst

5 dl fingervarmt vatten (INTE varmare än 37 grader)

3 msk ljus sirap

2 tsk salt

14 dl vetemjöl

2 l vatten

3 msk socker

Sesamfrön

 

Smula ner jästen och lös upp den med det ljumma vattnet. Blanda i sirapen, saltet & nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig ca 10-15 minuter i maskin. Låt jäsa en timme under bakduk. Dela degen i 12 lika stora delar. Baka ut till runda kringlor och var noga med att ändarna fäster ordentligt i varann. Låt jäsa 20 minuter under bakduk.

Koka upp vatten och socker. Koka baglarna ca 3 minuter, vänd dem några gånger under tiden, och plocka upp dem med hålslev. Lägg på plåt med bakplåtspapper och garnera med sesamfrön (eller andra frön, vallmo t.ex.) om man önskar frön på. Grädda 20 minuter mitt i ugnen på 225 grader.

 

Servera med philadelphia ost & kanske en skiva rökt skinka och en skiva tomat! 

 

 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: