Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

September & helg

Kategori: Franz, Lille L, Lille W, På Sjölyckan, Vallning, Vardagen, Vänner och familj

September är här & även om jag är lite småsur över att sommaren inte alls blev så varm & skön som jag hoppats njuter jag av de lite svalare dagarna. Jag älskar värme och sommar men försöker verkligen njuta av alla våra årstider. Sålänge solen visar sig lite till och från är jag nöjd! 


Jag har redan klarat av fyra hela veckor på nya jobbet och efter så lång tid hemma hade jag nästan glömt känslan av fredag. Att jag dessutom alltid slutar tidigare på fredagar gör det inte sämre.
Vi väntade inte med att känna på helgkänslan utan gick all-in direkt. Att komma hem till grabbarna är ovärderligt, särskilt när de bjuder på glada miner och massor av skratt. 

Igår tog jag med mig grabbarna och åkte till stan på förmiddagen så J skulle få lite tid hemma själv. Vi började med en sväng på H&M utan vidare shoppinglycka. På PoP hade vi bättre lycka och W fick en ny fin vindfleece som kommer användas flitigt när han växt ur den han har, vilket är snart. 

Direkt när jag kom hem i fredags packade jag ner ungarna i skrindan & sen gick vi till Marbacken där vi åt upp alla blåbären på deras amerikanska buskar tillsammans med kusin E. Känslan när det äntligen är helg är grym!
Fika vid sjön!

Vi tog en fika på Vattentorget sjön innan vi gick en snabb runda på utförsäljningen av barnmärkeskläder där. Utan lycka där också dock, var faktiskt rätt besviken på utbudet.

Sen shoppade vi loss på Bondens Marknad innan vi gick genom Linnéparken tillbaka till bilen. L bröt ihop där i parken & det blev ett lite tråkigt avslut på en annars supermysig förmiddag.

När grabbarna sov gick jag en runda med Franz i skogen & fick med mig en del av skogens guld. Till middag blev det sen den goda karrén i bit som vi honungsbakade med kantareller & valnötter. En sallad med osten från Harshultan & goa rotfrukter från landet här hemma. Här, när & skogsproducerat i bästa kombinationen! 

Skogens guld!
Det här är mat när den är som bäst! Bara valnötterna och gurkan som inte är här eller närproducerad.

Kvällarna blir det inte mycket med nu. När grabbarna väl sover är det redan mörkt. Trist, vi har inte hunnit allt som vi skulle hinna med. Hoppas jag kan få till nån ledig dag framöver så vi kan bocka av ett par saker till iaf. Det hade vart skönt att vara lite mer i fas inför vintern. 


Idag på förmiddagen passade vi på att ge pappan i huset lite mer tid på egenhand så smågrabbarna och jag åkte till skogen. Vi fikade och sen gick vi en runda. Barnen åt blåbär och vi hittade ytterligare lite kantareller. L var stolt som en tupp när han kom hem och kunde visa upp svamparna han plockat för pappan & morfarn. W smakade på nån annan svamp där i skogen också men han har varit pigg resten av dagen så den var nog inte så giftig iaf, dessutom tror jag inte han hann svälja, som tur är för jag vet inte vad det var för svamp.  

Fika i skogen! Det ska vi definitivt göra oftare nu när båda grabbarna kan knata runt själva!

I eftermiddag hade jag & Franz vallhundskurs. Så galet kul & det känns så otroligt skönt att faktiskt kunna träna detaljer. Inte bara lära in nya moment utan traggla finlir. Han har utvecklats väldigt mycket den sista månaden & jag ser faktiskt målet närma sig där i fjärran. Det känns skitkul & jag hoppas att vi får tummen ur! 


Vi började med ett litet hämt, kanonfin utgång, bra djup i upptaget även om han var lite kort. En ganska snabb framdrivning som lugnade sig halvvägs. En knepig fösning eftersom fåren hade drog på två håll & matten var lite för långsam med att korrigera & sen en grymt snygg fålla. 
Vi delade lite grann, det är en ganska stor grupp och de är lättdelade men vi gör det, jag får till en lucka och han kommer in fint (för det mesta). Lite klurigt att fokusera på en flock sen men oftast går det bra bara matten är tydlig.  
Vi körde lite mer fållarbete & det är verkligen en styrka hos honom nu, han är fantastiskt fin både när vi fållar in och ut. Lyhörd & sansad! 
Sen delade vi lite till och lyckades faktiskt riktigt bra ett par gånger. Att vi kunde fösa ordentligt på den delade flocken kändes skönt. Varken Franz eller jag tycker att fösningen är superrolig men det är ett moment som ska göras så det kanske blir roligare i takt med att vi blir bättre?! 
Grymt kul träningsdag hur som & vi ser redan fram emot nästa! 

Nu avrundar vi helgen med en film & en kanna kaffe. Imorgon är det jobb igen & jag tänker fortsätta ignorera min lite onda hals och den snuviga näsan för den här veckan är verkligen helt fel vecka för sjukdom.  

Finaste Franz! Roligare, gladare och snällare hund får man leta efter. Dessutom lyhörd och alltid med på noterna!

En bra helg sammantaget även om den såklart återigen var alldeles för kort. 


Hoppas ni haft en fin helg med! 

KOMMENTARER:

  • Nina säger:
    2017-09-04 | 20:30:38

    Pojkarna skulle verkligen kunna vara tvillingar :)

    Svar: Om ett år eller två kommer de säkert tas för det mer än en gång. Nu är det rätt stor skillnad fortfarande på hur de rör sig & framförallt för att L snackar så öronen trillar av medan W inte säger mer än enstaka ord än. Men ja, de kommer säkert få fråga massor av gånger i sina liv!
    Micha

Kommentera inlägget här: