Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Slutspurt

Kategori: Vardagen

Igår hade vi en trevlig eftermiddag & kväll med fina vänner. Solen lös tyvärr med sin frånvaro men glada barn, mat och dricka gjorde ändå att vi hade en härlig stund. Tack alla ni som kom!

Söndag idag & imorgon den sista måndagen på länge som jag är hemma. En helt ny vardag väntar!


Tidigt i våras fick vi besked om att gruppen jag jobbat i de senaste 10 åren skulle tas bort. Man omorganiserade som det så fint heter. Alla skulle söka om sina tjänster och man gjorde istället en roll där en del av våra gamla arbetsuppgifter skulle finns kvar tillsammans med andra uppgifter. Vi lovades den tjänsten i början & det gjorde att jag, som redan efter julfesten i december började titta på andra jobb, kände att det här kanske var rätt tid att göra något annat. 

Våren, när jag jobbade 50% under mars & april, var sen en enda lång bergodalbana med löften som bröts, nya löften som gavs för att inte hållas i slutänden ändå. 
Jag sökte ett par jobb & fick mycket fortare än vad jag kunnat hoppas på ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare. 
Ett jobb jag hoppas att jag kommer trivas bra på och som jag ser fram emot att få börja på. Även om det såklart känns lite konstigt och tråkigt att inte få användning av all kunskap jag har med mig sen alla de här åren.

Efter våren känns det otroligt skönt att, även om jag sas upp pga arbetsbrist eftersom jag inte sökte den där tjänsten och för att jag tackat nej till flera omplaceringar, börja på ett helt nytt kapitel i livet. Det känns dessutom skönt att kunna göra det hos en trygg arbetsgivare som växer hela tiden och som dessutom har gjort ett fantastiskt gott intryck de gånger jag varit där. Att lämna det som var en arbetsplats jag var stolt över att jobba på när jag började för över 15 år sen känns idag som en lättnad. Jag har inte samma känsla för arbetsgivaren idag & i synnerhet inte efter våren som var heller. 

Självklart kommer jag sakna många av mina kollegor, de som blivit vänner under alla åren. En del av dem vet jag att jag kommer träffa igen & hålla kontakten med, andra är det inte lika självklart att jag kommer se igen. Även om jag från och med nästa måndag sitter i ett nytt hus är jag ändå kvar i samma del av stan så jag kanske springer på dem också, vem vet?! 
Det finns också några som jag absolut inte kommer att sakna, som det snarare ska bli skönt att slippa. De som jag trodde var goda kollegor men som visat sidor jag inte trodde de hade under det sista halvåret. 

Jag & J hade ju planerat för att jobba halvtid båda två fram tills W skolas in i oktober. Nu blev det inte så och jag gick hem på heltid igen under maj & juni. Nu i juli har vi haft semester båda två och när jag börjar jobba heltid nästa vecka ska J va hemma på 100% istället. Han tycker det ska bli roligt och jag unnar verkligen honom den här tiden med grabbarna. 

En omtumlande tid fick avsluta en anställning på över 15 år. En anställning som gett mig otroligt mycket på många sätt. Framförallt har jag lärt mig väldigt mycket, jag var ju bara 19 år när jag klev in på kontoret för första gången. Jag har fått vänner och lärt mig mycket om arbetslivet och livet i stort. Vi har haft väldigt mycket roligt under åren även utanför arbetstid och även om jag är tacksam för det mesta är jag ledsen att det slutar såhär. Med en känsla av att man inte tar tillvara på den kompetens som finns inom företaget och att företaget som ska stå för trygghet för så många människor inte kan ge lite av den lojalitet tillbaka till sina lojala anställda under en tid när man gör stora förändringar. Jag menar med det inte att man skulle låtit bli att omorganisera men man kunde gjort det på ett betydligt bättre sätt. Framförallt mot dem som ville vara & är kvar. 

Jag lämnade in mitt kort & städade av mitt skrivbord för några veckor sen. Det kändes skönt att få det gjort och inte dra ut på det. Jag fick ett par extra veckors semester så nu ska jag njuta av den sista, försöka vända tillbaka dygnet och ladda om för att för första gången på väldigt länge vara helt ny på en arbetsplats. 

Life changes and so do we...

KOMMENTARER:

  • Linda säger:
    2017-07-30 | 23:06:39

    Oavsett vilken "grupp" av gamla kollegor du räknar mig till dig så önskar jag Dig Lycka till!

    Svar: Jag räknar dig till dem jag kommer sakna! Jag hoppas vi kan ses framöver, om inte annat så på en lunch eller så. ❤
    Micha

Kommentera inlägget här: