Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Laxpaj med citron

Kategori: Recept

Paj är ju inte bara fantastisk fika utan toppenbra mat också. Lätt att göra och tacksamt att värma! En av mina pajfavoriter är den här Laxpajen med citron.

400 gram kallrökt lax
400 gram frusen spenat
1 citron
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl ärtor
1 dl riven ost
Salt och peppar

Gör ett pajskal som du gillar och förgrädda det.
Jag brukar göra på känn med ett ägg, 1 dl creme fraiche och mjöl tills jag får den konsistensen jag vill, den ska gå att trycka ut i en pajform och inte vara kletig. Jag blandar allt direkt i pajformen för att slippa mer disk än nödvändigt. Sen gräddar jag den i mitten på ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.

Lägg laxen jämt fördelat i det förgräddade pajskalet. Tina spenaten och pressa ur vätskan. Lägg spenaten ovanpå laxen och häll sen ärtorna över spenaten. Det funkar alldeles utmärkt att ta dem direkt från frysen.
Tvätta citronen noga, riv skal (inte det vita!! såklart!) och fördela över pajen. Pressa 1/3 - 1/2 citronen (beroende på citronens storlek) och häll saften över pajen. Salta och peppra.
Rör ihop ägg & mjölk och häll över. Strö över den rivna osten.
Vill du och tycker du det är gott så använd den delen av citronen som är kvar som dekoration på toppen!
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter eller tills stanningen stannat och pajen fått lite färg. Låt gärna vila en stund innan ni äter den med lite sallad.
Mums fillibums!

Kommentera inlägget här: