Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Glasstårta med Dulche de leche

Kategori: Fika & Efterrätt, Recept

Till ettårskalaset förra året gjorde jag den här glasstårtan med Nutella.
När det var dags för ettårskalas igen tänkte jag göra samma men Nutellan blir så hård när man fryser den så jag tänkte om och hade först tänkt att bara ta bort Nutellan. När jag stod där och vispade kom jag dock på andra tankar och blev sugen på kola. Glass och kola är ju en megahit om ni frågar mig som alltid väljer kolasås framför chokladsås!
 
 
 
Resultatet blev kanon och här kommer därför receptet på årets variant.
 
Du behöver:
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk karamelliserad mjölk (Dulche de leche)
2 marängbottnar
 
Såhär gör du:
Separera äggulorna från äggvitorna.
Vispa gulorna pösiga tillsammans med 1 msk socker.
Vispa visorna & 1 msk socker i en annan skål till ett fast skum.
Vispa grädden i en tredje skål.
Vänd ihop båda äggvispen och grädden försiktigt.
Ta bort en tredjedel (ungefär) av vispen och blanda den med Dulche de lechen. Rör den till en jämn smet så eventuella klumpar försvinner.
Lägg en marängbotten i en springform. Häll i lite av ägg och gräddblandningen, bara precis så det täcker marängen. Köper man bottnar är de mindre än en springform så på det här viset fyller man upp eventuellt tomrum i kanterna. Fyll på med Dulche de lecheblandningen.Krossa den andra marängbotten & vänd ner den i ägg & gräddblandningen.
Platta till lite grann så det inte blir lufthål i tårtan & frys i minst fyra timmar, gärna över natten.
 
Dekorera med bär, choklad eller vad man nu tycker passar fint på toppen och sen är det bara att äta och njuta!
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lisa säger:
    2017-07-19 | 23:13:47

    Heeeeeej!! Tänk att jag gjorde också med karamelliserad mjölk till när E fyllde två nu... men inte lika nytänkande som din randiga variant här utan ringlade i precis som nutellan... tack för ny inspiration! Dina recept är ju bara bäst! Puss på dig ;)

    Svar: Jag har tänkt göra så en gång också, eller med kolan på tillsammans med salta jordnötter. Blev inte kolan hård i frysen? Det var nackdelen med Nutellan tyckte jag. Puss!
    Micha

  • Lisa säger:
    2017-07-23 | 23:21:04

    Nja...jag tycker ju att de lite hårda nutellabitarna är bland det bästa med hela tårtan..:) :) Låter grymt med jordnötterna också, hehe, jag valde dock karamelliserad mjölk istället för nutella med hänsyn till nötallergiker... och fokuserade själv på just nutellan så minns inte riktigt om hårt..men uppskattat var det iaf! Som typ alla dina recept...

Kommentera inlägget här: