Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Kurs och jobb i omvänd ordning

Kategori: Franz, Vardagen

Idag efter jobbet åkte jag raka vägen hem för att hämta Franz och sen iväg på kurs. 


Grabbarna drog till Skåne på förmiddagen så de var inte hemma förrän sent ikväll, det passade bra eftersom jag & hunden inte heller var hemma förrän sent. Imon kväll ska jag dock pussa lite extra på mina smågrabbar. 

Kursen gick bra. Vi går från klarhet till klarhet och just nu känns det som det är mycket som faller på plats. Så himla skönt! Vi nöter grunder, blandar med nya grejer, fräschar upp gammalt och befäster sånt som fungerar bra. Idag gjorde vi kortare hämt med fokus på flanker och djup. Han ska inte va så tajt. Vi föste, inte helt lätt att ställa om för varken matte eller hund från drivningen men tog vi det bara lugnt så gick det kanon. Vi har inte föst så himla mycket för fåren här hemma tycker att det är ett väldigt onödigt moment och springer gärna iväg eller utmanar när vi försöker.
Sen gjorde vi lite cirkelträning, eller klockan eller blomman eller vad man väljer att kalla det, med fokus på flanker  (igen!). Riktigt fin! Som avslutning några kortare hämt med riktigt fina flanker och bra djup. Ett fint upptag och en lugn framdrivning. Allra sist, början till delning. Något Franz aldrig har gjort tidigare och jag har inte heller tränat mycket delning. Han kom iaf in fint (även om han tyckte att matte var rätt knäpp som skulle ha in honom mitt i flocken) och kunde fokusera på den ena halvan av flocken efter.  Matten måste bli lite tydligare här bara med vilka djur han ska jobba på och träna på att ge honom fina förutsättningar för att komma in som idag. En jädrigt bra kurskväll & hade det inte varit för att jag var rätt trött hade jag kunnat hålla på länge till. 

Fina Franz med stenkoll precis hela tiden.

Det blev en skön avslutning på dagen iaf och anledningen till att jag var lite trött i huvudet är såklart allt det nya på det nya jobbet. Än så länge trivs jag. Det är en helt annan värld mot vad jag är van vid, tempot inte det samma, men alla är så trevliga och jag har fått de flesta system på plats & till och med kunnat börja göra några enklare ärenden idag. Känns bra så långt. Jobbet lär jag mig men det är mycket annat som man inte tänker på när man gått innanför samma väggar i så många år tidigare. Bara som det där med att kunna hämta sig ett block & en penna, eller att hitta till toaletten. Saker som är självklara när man varit på samma ställe länge. Men jag lär mig & har både möjlighet till att anteckna och har inte behövt kissa i byxan än. 


Imon är det dags igen så nu är det definitivt natt här.  Hoppas ni haft en fin dag också! Sov gott! 

KOMMENTARER:

  • Sofie säger:
    2017-08-10 | 18:27:41

    Det är kul att se hur alla utvecklas verkligen olika hundar med olika förutsättningar.

    Svar: Visst är det! Det är nästan lika kul att se de andras utveckling som ens egen! 👍
    Micha

Kommentera inlägget här: