Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Påskhelgen

Kategori: I vår trädgård, Vardagen

Igår vaknade vi upp till nästan 8 minusgrader och vitt på backen. Som tur var försvann det under dagen men i tre av fyra lediga dagar har det snöat mer eller mindre här. Nu vill jag har vår, på riktigt!

De här fyra lediga dagarna tillsammans blev inte alls som vi hade tänkt. Absolut bra men alla våra planer på att fixa i trädgården blev inte av. Anledningen - snö (!!!) & bara några få plusgrader på dagarna.

En dag i Skåne som inte heller vart som tänkt med besök på sjukhuset (den här lilla familjen var just besökare så ingen anledning till oro av den anledningen) & världens snöfall på vägen hem. 
Vi har fått lite gjort ändå men långt ifrån så mycket som vi hade tänkt på förhand. Det kommer väl fler tillfällen och ogräset kommer förmodligen inte springa ifrån oss heller, tyvärr. Potatisen kom inte ner i backen & det var väl kanske tur det med tanke på att det ska va kyligt ganska många dagar till. Vi får helt enkelt förgro dem lite till och hoppas på att det är en bra sak! 
Löken petade jag ner för nån vecka sen & jag hoppas den klarat kylan. Resten av det som är sått, bortsett från vitlöken som vi ju satte i höstas, förgror vi inne. En hög med smultronplantor, lite basilika, bladpersilja, dill, gurka och broccoli. Gurkan är en sort som ska odlas på friland (vi drömmer om ett växthus men är inte där riktigt än) men den var inte alls glad förra året så vi hoppas den ska trivas bättre i år. Broccoli har jag funderat på länge för hemodlad broccoli är bland det bästa som finns och jag hoppas vi ska slippa kolmask på dem!  Resten av det vi ska odla i år sår vi längre fram, när vi fått lite mer värme framförallt, direkt på friland. Jordgubbarna ska planteras om för vi satte dem tillfälligt redan första sommaren och de har inte trivts där men de får vänta ett par veckor de också. Annars är det mest ogräs som sagt som skulle rensats så det får vi ta lite efterhand istället. 
Vi har i alla fall klarat av lite familjehäng, kusinlek, gungat massor, haft besök av påskharen vid flera tillfällen, ätit godis (ohyggliga mängder!) & ätit god mat och årets första rabarber/jordgubbspaj (på förra årets rabarber, det gäller ju att göra plats i frysen igen!).

Hoppas ni haft en skön helg trots det kalla vädret.

Imon är det dags för jobb för mig, en hel arbetsdag bjuder den här veckan på så jag ska nog överleva tänker jag. 

Kommentera inlägget här: