Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Min Rabarbersaft - med citron, mynta och vanilj

Kategori: Recept, Saft & sylt

Nackdelen med ett helt nytt hus och en helt ny trädgård, den håller ju fortfarande på att ta form, är att det inte finns en massa fruktträd, bärbuskar och andra godsaker som man bara kan njuta av. Nej, man måste plantera allt och sedan vänta tålmodigt i några år tills de ger en skörd  som man kan göra något vettigt av. Tur då att man har snälla grannar som delar med sig av sina överfulla trädgårdar. Som när vi fick ett helt fång med finfina rabarber igår. Då får man passa på att göra sin egen allra bästa saft så det gjorde jag idag på förmiddagen innan jag drog till jobbet.
Jag tog ett recept en gång men twistade det med mynta och vanilj och den här saften är sedan dess min absoluta favorit. Ja, den slår till och med Fläderblomssaften.
 
Inte så röd i år, färgen varierar lite beroende på hur röda rabarberna är, men lika god för det!
 
Vill du testa gör du såhär:
Dela ett kilo rabarber i mindre bitar och koka upp tillsammans med 1,7 liter vatten & en stor näve myntablad. Låt det koka i ca 15 minuter.
Blanda saft från tre citroner med 2 msk vaniljsocker & 1 dl florsocker.
Häll av resterna av rabarberna och myntabladen. Koka upp saften igen tillsammans med citronblandningen och 5 dl strösocker. Koka i fem minuter och skumma av innan du slår upp den i varma flaskor. Låt svalna innan du njuter av en riktig törstsläckare.
 
 
 
Kommentera inlägget här: