Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Gott från gamla tider

Kategori: Livets goda, Vardagen

Mitt järn & en struva.

Härom dagen gjorde jag något jag tänkt göra väldigt länge. 

Är det något jag tycker är roligt, och faktiskt lite viktigt, så är det att att lära sig att laga eller baka klassiska saker. Sånt som annars kommer dö ut mer eller mindre för att ingen gör det idag. I detta fallet var det struvor det handlade om. 
Grannfrun är magiskt duktig på just struvor (& väldigt mycket annat, hon är en riktig matmor!) och vi har fått struvor av henne i ganska många år som vi med andakt ätit på julen. För nåt år sedan köpte jag mig ett eget struvjärn med målet att lära mig men det där järnet har blivit liggande i en låda. Tills häromdagen. 
Jag tog med mig det och cyklade bort för att gå en liten kurs. Och oj vad lätt det är. Dessutom fick jag hennes väl beprövade recept så nu jäklar ska det bakas struvor här varje jul. 
För att vara säker på att jag faktiskt vet hur jag ska göra gjorde jag en omgång själv här hemma härom kvällen.  Å jo då, dom blev precis lika bra! De där man köper som kallas struvor är inte värda namnet, enorm skillnad, som på mycket annat. 

Vårt årliga julgodisbak blev aldrig av i år eftersom L hade feber när det var planerat. Jag har iaf hunnit göra några få sorter på kvällarna här så lite godis finns det i huset. För vad är julen utan allt gotte? Rock road, jordnötsrutorna och en fudge har det blivit. I vanliga fall gör jag iaf mintkakor också men tiden räckte inte i år & jag tänker att det nog blir jul ändå. Har ni gjort något julgodis och vilket gotte är allra viktigast för er på julen? 

Är de inte tillräckligt jämna eller snygga kommer man alltid undan med att de i alla fall är hemmagjorda!
Kommentera inlägget här: