Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Det första julbordet

Kategori: Livets goda

Om man, som jag, ser maten som något av det bästa med julen längtar man alltid lite extra efter det där första julbordet. I söndags var det dags.

Tillsammans med största delen av släkten på pappas sida intog vi Asa Herrgård. Det kalla var fantastiskt! Det varma, som alltid vart man än går å äter julbord, sådär. Plus för att deras Jansson var toppen, det är nog min favorit, vilken är er?
Som avslutning ett helt rum fyllt med godsaker. För en sockergris som jag själv är det en dröm att få välja och vraka bland sötsakerna även om jag alltid tänker att jag skulle ätit mindre av maten och mer av gottet. Att de hade en hel hylla med olika sorters kola och fudge gjorde inte det hela sämre. 
Jag körde hem så jag fick festa loss på Asas egen äppelmust. Pressad på Rinkaby Gård, bara tvärs över vägen från oss. Riktigt god så det blir ett tips till julen för er som inte väljer alkohol till maten och vill ha ett alternativ till julmusten. Rinkaby Gård har egen äppelmust att sälja också & annars finns det äppelmust från Urshult att köpa i gårdsbutiken på Stjärnvik (www.stjarnvik.nu) när de har öppet nästa gång. 

Kidsen skötte sig exemplariskt även om W började med att kräka ner sin pappa när vi kom dit. 
En trevlig och god eftermiddag blev det & idag är det dags för julbord nummer två. Julfest med jobbet. Förmodligen inte riktigt samma fokus på just maten dock! 

Gotterummet!
Kolor & fudge så långt ögat når, eller iaf i hela hyllan!
Kommentera inlägget här: