Sjölyckan

Två små liv. En stark kärlek. Ett drömhus på plats. En näve hundhår. En nypa katthår. Några ulliga & en skvätt rock.

Paj på nygammalt sätt

Kategori: Fika & Efterrätt, Recept

Igår provade jag något nytt. Eller ett gammalt recept med en ny touch - plommonpaj!

Jag gjorde som jag brukar men skruvade lite och la till kardemumma. Jag gjorde dem i portionsformar men det funkar ju såklart att göra en stor paj istället. Såhär ungefär:

 

20-25 plommon

2 dl vetemjöl

3 dl havregryn

2 dl socker

100 gram smält smör

1 dl sirap

1 tsk vaniljpulver

0,5 tsk malen kardemumma

potatismjöl

 

Dela plommonen på mitten, plocka ur kärnorna och dela varje halva i två skivor. Lägg i formarna eller formen om du gör en stor en.

Blanda vetemjöl, havregryn, socker, smör, sirap, vaniljpulver (funkar säkert med vaniljsocker också) & kardemumman. Det ska absolut inte bli torrt utan kladdigt så blir det torrt, smält lite smör till och häll i!

Strö lite potatismjöl över plommonen och lägg degen över.

Grädda mitt i ugnen på 200 grader i cirka 20-25 minuter. Pajerna ska få lite färg, plommonen ska bubbla och degen ska liksom smälta ut lite.

 

 

Servera ljumna med lättvispad grädde!

Kommentera inlägget här: